Now Reading
Tritonus – en av höstens prisade böcker
KAMPANJPRIS! Få Maia i brevlådan i tre månader – betala endast 100 kronor! Prenumerera här!

Tritonus – en av höstens prisade böcker

  • Hösten har kommit och med den lusten att läsa böcker. Så bra då att det nu kommit många, bland andra Kjell Westös senaste roman Tritonus. Den utkom på Bonniers förlag 2020 och har recenserats i många tidningar.

Boken är indelad i två delar – Höstboken som utspelar sig under hösten 2020 och Sommarboken under juni och juli 2021. Huvudpersonen är den kände dirigenten Tomas Brander, vars karriär är i dalande. Han har låtit bygga ett gigantiskt hus på en ö i den finska skärgården dit han kommer en mörk höstkväll och redan där – på bokens andra sida – anar läsaren en ton i moll. Han kallar sitt hus Tritonus och vid ankomsten ”kändes det som fiendemark”. Tritonus är en musikterm, ett intervall med dissonant klang som också kallas ”djävulsintervallet” och kan användas för att framkalla skräck.

Grannen Reidar Lindell, skolkurator och gitarrist i det lokala bandet Rainbow, har en viktig roll i boken och de två blir vänner trots att de är så olika. Men för båda är musiken viktig, de har båda ett vuxet barn och de är ensamstående – Lindell änkeman och Brander övergiven av sin senaste kärlek. Brander blandar sig motvilligt med folket på ön och betraktas av vissa som en översittare och snobb. Lindell lever med folket i byn och har en ambition att alltid ställa saker och ting tillrätta. Musiken, tillbakablickar och relationen mellan de två grannarna är navet i boken.
 

Tritonus – en skärgårdsberättelse. Bokomslag av Sara R Acedo.
 
I Trollhättan finns en bokcirkel bestående av sex damer som regelbundet har träffats under många år och varje gång diskuterat den bok de alla har läst. På grund av pandemin har de haft ett långt uppehåll, men i förra veckan samlades de på behörigt avstånd runt ett stort bord. Den här gången var det just Westös Tritonus som diskuterades och som alltid betygsattes boken på den femgradiga skalan. Någon gav den en femma, några en stark trea och resten en fyra. Det de sex fäste sig mest vid när de läste boken var relationer, livet som musiker, vemodet, det fantastiska språket, den finska naturen och det manliga geniet.
 
Ja, Westö får verkligen fram hur det är att vara musiker på hög nivå och hela boken är färgad av musik. En i cirkeln är mera hemma i musikens värld än de övriga och var den som gillade boken allra mest. Några andra tyckte att det blev för mycket ”Mahler och Mozart”. Men att författaren är insatt i musikens värld betvivlade ingen. Det stundtals tuffa livet som dirigent lyckas Westö förmedla och problemet med att vara ”det manliga geniet” beskrivs så att läsaren förstår. Branders skräck för att på grund av åldern inte längre vara på topp genomsyrar boken. Hans kvinnliga violinist och älskarinna har övergett honom och han har ersatts av en yngre man. Nya dirigenter får uppdrag som han tycker borde ha gått till honom.
 
Händelserna i boken utspelar sig i nutid och framtid. Många tidsmarkörer finns – Metoo-rörelsen berörs, en flyktingförläggning finns i byn, en av ungdomarna är nynazist och terrorister spränger bomber på en flygplats.
 
Westö har berättat att manuset var färdigt i januari i år men då pandemin kom arbetade han om manuset något. Kanske beror fladdermusen, som får stort utrymme i bokens början, på detta? Den spelar ju en stor roll för spridningen av coronaviruset. Effekten av pandemin berörs på många ställen men när dystopin om 2021 års torra, varma sommar kommer tycks coronaviruset har försvunnit.
 
Brander försöker negligera den kritik som hans dirigentkollegor kommer med men måste ovilligt inse att de har rätt. Man måste finna sig i sitt öde – stjärnglansen slocknar även för en så uppburen man som Tomas Brander.
 
 
Text: Birgitta Markendahl / Foto: SetS

© 2020 ALL RIGHTS RESERVED - MAïA .