Now Reading
”Jag tror jag talar för alla i teamet när jag säger att vi visste att Voi skulle bli en succé”
KAMPANJPRIS! Få Maia i brevlådan i tre månader – betala endast 100 kronor! Prenumerera här!

”Jag tror jag talar för alla i teamet när jag säger att vi visste att Voi skulle bli en succé”

  • Sedan 2018 har det svenska elscooterföretaget Voi växt så att det knakat i fogarna och finns numera över hela Europa med över fyra miljoner dagliga användare och över 500 anställda på företaget. Vilka är personerna i Sverige som arbetar med denna mikromobilitets-startup? Vad har de att säga om tiden som gått, liksom om företagets sociala och miljömässiga satsningar och åtaganden? Maia har intervjuat Nathalie Stenvall, Finance Associate på Voi.

Hur hamnade du på Voi? Hur länge har du varit verksam där?
– Precis som många andra som arbetar med start-ups i tidigt skede hamnade jag på Voi tack vare rekommendationer. Jag började sommaren 2018, strax efter att jag tog studenten, och var då en av de första i teamet. Planen var att jag endast skulle stanna en månad för att förbereda lanseringen, men jag insåg snabbt hur roligt och givande det var, så jag bestämde mig för att stanna.


 
Hur ser ert arbetsteam ut? Vad är den största förändringen du sett under tiden du varit med?
– Mycket har ändrats under min tid på Voi, speciellt hur teamet sett ut. När jag började satt alla 12 anställda runt ett och samma bord, men någon månad senare befann jag mig i Spanien för att anställa nya och lansera Voi internationellt. Vi växte till antal och i storlek väldigt fort och så har det fortsatt. Under en hektisk period var det upp mot 10 nya ansikten på kontoret varje vecka, vilket var väldigt roligt.
 
Kände ni på er att Voi skulle bli en succé och fanns det några tecken som indikerade att det gick i en framgångsrik riktning?
– Jag tror jag talar för alla i teamet när jag säger att vi visste att Voi skulle bli en succé. Det kändes så självklart att något som e-scooters skulle uppskattas och vi visste att ett grönare transportmedel var något städerna behövde.
 
Vad är ditt hittills stoltaste ögonblick på Voi?
– Jag har många stolta ögonblick från min tid på Voi, men en av de starkaste minnena är när halva teamet åkte till Madrid för att lansera vår andra stad. Vi hade slitit hela sommaren för att kunna lansera vår produkt och bara några veckor efter lanseringen i Stockholm åkte vi ned till Spanien för att ta Voi till nya höjder. Trots utmaningar och en produkt som fortfarande var rykande färsk blev det en lyckad lansering, och vi hade alla extremt roligt tillsammans.
 

 
Vad bör en Voi-scooter klassas som? Vilken del av vägen bör man hålla sig till? Många användare tycks undra om det är gångbanan eller cykelbanan som gäller.
– Vi vet att e-scootrar kan verka speciella och roliga (vilket de självklart är), men de klassas som helt vanliga cyklar i Sverige och bör hanteras som sådana. Detta innebär att man ska köra och parkera fordonet precis på samma sätt som sin privata cykel. Man kör alltså på cykelbanor och parkerar på ställen där den inte står i vägen.
 
Hur vill ni förebygga skador inom företaget i och med att en märkbar del av användarna tycks köra utan hjälm?
– Precis som alla nya fordon finns det en viss inlärningsperiod och vi på Voi har arbetat hårt för att utbilda våra användare i trafiksäkerhet. I fjol lanserade exemeplvis vår globala kampanj “Ride like Voila”, som är en digital trafikskola i utbildningssyfte. Detta fick stort genomslag, vilket vi är jätteglada över. Vi har dessutom haft många olika event i flera av våra städer där vi pratar med användare och ger ut hjälmar. Vi tar säkerhet på stort allvar och kommer fortsätta arbeta proaktivt med det.
 

 
Har ni funderat på att sätta upp någon slags parkeringsavtal med kommuner och städer, som man börjat göra i den tyska staden Stuttgart exempelvis?

– Vårt mål med våra e-scooters är att förbättra städerna vi bor i och för att göra detta bra måste vi samarbeta med kommunerna. Därför har vi sedan dag ett valt en strategi som utgår från att alltid jobba tillsammans med städerna och aldrig emot dem. När jag ansvarade över expansionen i nya länder bestod exempelvis en stor del av mitt arbete av att hitta lösningar med politikerna för att på bästa sätt anpassa oss efter stadens invånare.
 
Vad är livslängden på en scooter och hur arbetar ni med att göra era distributionskedjor transparenta?

– I takt med industrins utveckling har Voi under sina två år på marknaden lanserat flera olika modeller av e-scootrar. De senaste modellerna har en livslängd på över 24 månader och vi kommer fortsätta att utveckla detta så långt tekniken tillåter. Vårt mål på Voi är att förbättra städerna vi lever i och minska utsläppen, så arbete inom hållbarhet är självklart för oss. För att öka transparensen samarbetade vi med en konsultfirma, som publicerade en oberoende bedömning av vår nya scootermodell och vi hoppas att kunna göra något liknande i framtiden.

 

 

Text: Jana Paegle / Foto: Privat

© 2020 ALL RIGHTS RESERVED - MAïA .