Now Reading
”I det här samtalet fick vi verkligen vara vi”

”I det här samtalet fick vi verkligen vara vi”

  • Den 21 mars 1960 öppnade polisen eld mot en fredlig demonstration mot apartheidlagarna, i Sharpeville i Sydafrika. 69 människor dödades och över 180 människor blev skadade, och sex år senare utnämnde FN datumet till den Internationella dagen för avskaffande av rasdiskriminering. Biografen Panora i Malmö uppmärksammade i år dagen genom att visa två filmer, men också med ett samtal om afrosvenskars situation i Sverige idag.

Den första filmen, MLK/FBI, var en dokumentär av Sam Pollard som handlar om hur Martin Luther King motarbetades av FBI. Den andra filmen, spelfilmen Judas and the Black Messiah, handlar om Svarta Pantrarna och berättar om hur medlemmar sattes under press att lämna ut rörelsen.

Samtalet hölls den 20:e mars och kom till genom ett samarbete mellan organisationerna Antirasisitiska filmdagar, Afrosvenskarnas forum för rättvisa, Panora och ABF i Malmö. Ämnet var hur frihetsrörelser motarbetas världen över – och hur afrosvenska rörelser i Sverige blir det idag.
 
Panelen bestod av Afrosvenskarnas forum för rättvisas ordförande Momodou Malcolm Jallow samt ledamöterna Rahel Weldeab Sebhatu och Andre Williams. Jasmine Kelekay, också styrelseledamot i Afrosvenskarnas forum för rättvisa, var moderator. Hon berättar om hur hon upplevde samtalet.
– Det är klart att vi helst hade velat vara på plats, det är en annan sak att se filmen tillsammans. Men det här blev något annat, och på vissa sätt var det ganska bra. Ofta när man är på panelsamtal är det med folk man inte känner, men här blev det som en intern debatt mellan medlemmar i styrelsen.
 

Det kan ha bidragit till att diskussionerna fördjupades, menar hon.

– Det kändes fint att det var med bekanta ansikten. Vi känner redan till våra olika utgångspunkter och jag kunde ana när någon skulle kunna ha något att bidra med.
 

Jasmine Kelekay är doktorand i sociologi vid University of California.
 
Jasmine Kelekay berättar hur afrosvenskar som debatterar antirasism ibland bjuds in som något av ett alibi till vissa debatter.
– Det finns såklart inte bara ett enda tankesätt bland afrosvenskar och de som rasifieras som svarta, men ofta är man där som för att representera alla svarta människor. Skillnaden var att i det här samtalet fick vi verkligen vara vi. Det öppnade upp för tankar kring frågorna och man fick tänka på själva sakfrågorna.


 
En viktig sak med filmerna, menar Jasmine, är att de vänder blicken mot makten, inte bara mot de radikala rörelserna.
– Hur har de i maktpositioner agerat? Mycket av problemen vi kämpar emot är ju maktstrukturen. Vår avsikt med att uppmärksamma den här dagen och filmerna var att kunna bidra med en historisk och global analys, men också kunna koppla det till Sverige idag. Många fokuserar på Sydafrika och USA, men vi är alla en del av det koloniala arvet. Och vi måste inse det för skapa ett jämställt och jämlikt samhälle.
 

 
Faktaruta:

Afrosvenskarnas forum för rättvisa driver frågor som berör afrosvenskar i Sverige. AFR var tidigare en del av afrosvenskarnas riksförbund men är numera en självständig organisation. Organisationen är en mötesplats men också en plattform för folkbildning om mänskliga rättigheter och afrosvenskars villkor. Tidigare har organisationen bland annat hållit konferenser och parader på den 9:e oktober, minnesdagen för avskaffandet av slaveriet i Sverige.

© 2020 ALL RIGHTS RESERVED - MAïA .